Mengintegrasikan Pepatah Manggarai Neka Tapa Satar, Neka Poka Puar dengan Prinsip Keharmonisan Alam dalam Filsafat Timur
Keywords:
Neka tapa satar, Neka poka puar, integration, Harmony Principles, Neka Tapa Satar, Neka Poka Puar, integration and harmony principlesAbstract
This paper aims to explore the meaning of the Manggaraian proverb “Neka tapa satar, neka poka puar” and then integrate it with the principle of harmony in Eastern philosophy. The Manggaraian proverb literally means “do not burn savanna, do not cut down the forest”. The method used in this paper is a literature study, focusing on the analysis of the primary and secondary literature. The authors will first analyze the cosmic principles in Eastern philosophy that emphasize the aspect of unity of the elements of creation and explore local values contained in the Manggaraian proverb of “Neka tapa satar, neka poka puar”. Based on the analysis of the above sources, it is concluded that the meaning of the Manggaraian proverb “neka tapa satar, neka poka puar” and the principle of harmony in Eastern philosophy share the same meaning, namely the invitation to protect and preserve nature as a source of life. The author also concludes that the Manggaraian proverb “neka tapa satar, neka poka puar” has a contribution to the conservation of nature. In addition, this paper can also provide a new understanding for the Manggaraian people of the importance of protecting the natural ecosystem. Nature has the most precious and valuable value for the process of human survival.
References
Arifin, Yohan Yusuf. (2013). Lima Sikap Moral Dalam Paham Konfusianisme Dan Penerapannya Di Kehidupan Sehari-hari. Jurnal Bahasa Dan Budaya China, 4(2), 59–68.
Budi, Murdono. (2021). Satya: Kebenaran Dan Pasca-Kebenaran Dalam Yoga. Borobudur Writers & Cultural Festival BWCF.
Fung-Yu, Lan. (2007). Sejarah Filsafat Cina (S. Z. Qudsy (ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ganggang, H. S. (2016, February 10). Tradisi Penti Ongko Gejur Manggarai Wae Rebo. Diakses dari https://kangsadikin.wordpress.com/2016/02/10/tradisi-penti-ongko-gejur-manggarai-wae-rebo/.
Gole, H., & Sudhiarsa, R. I. M. (2024). Harmoni Alam dan Spiritualitas: Studi Kepercayaan Orang Manggarai Timur terhadap Roh Alam. Advances In Social Humanities Research, 2(2), 236–249. https://doi.org/10.46799/adv.v2i2.188
Heriyanti, K. (2021). Humanisme dalam Ajaran Konfusianisme. Jurnal Filsafat Agama Hindu, 12(1), 56–66.
Imandika, B., Dewi, A., & Hartati, S. (2022). Nilai-Nilai Konfusius pada Tokoh Lu Yi dalam Drama Under the Power. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora 7(1), 10. https://doi.org/10.36722/sh.v7i1.799
Iswandono, E. (2018). Budaya konservasi masyarakat Manggarai: Studi kasus di daerah penyangga Taman Wisata Alam Ruteng – Nusa Tenggara Timur. Diakses dari https://id.scribd.com/document/548934734/Budaya-Konservasi-Orang-Manggarai-1.Jemali, M., Ngalu, R., & Jebarus, A. (2017). Terhadap Martabat Perempuan Manggarai. Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 09(10), 85–94.
Jemali, M., Ngalu, R., & Jebarus, A. (2017). Tradisi Roko Molas Poco dalam Hubungannya Terhadap Martabat Perempuan Manggarai. Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 09(10), 85–94.
Kung, C. (2012). Mengenal Ajaran Buddha. Jakarta: Mujur Offset Printer.
Lidi, Maria Waldetrudis, Ningsih, dan Dhiki, Yasinta Yenita. (2020). Identifikasi Potensi Kearifan Lokal Masyarakat Golewa Kabupaten Ngada sebagai Upaya Pengembangan di Bidang Pendidikan. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2017), 21–29.
Muliadi, M. (2017). Relasi Tuhan Dan Manusia (Refleksi Platonis atas Hinduisme). Religious: Jurnal Studi Agama-Agama Dan Lintas Budaya, 1(2), 110. https://doi.org/10.15575/rjsalb.v1i2.1390
Nanur, B., & Lega, F. S. (2023). Makna Ekologis Ritus Barong Waé Téku pada Masyarakat Kampung Ngalo Manggarai, NTT. Credendum: Jurnal Pendidikan Agama, 5(2), 29–46. https://ejournal.widyayuwana.ac.id/credendum/article/view/773.Pitoyo, D. (2006). Manusia Bijaksana Menurut Taoisme. Jurnal Filsafat, 16(3), 250–276.
Rabbani, A. (2024). Ahimsa: Pengertian, asal-usul, filosofi, dan praktik kesehariannya. Diakses dari https://www.sosial79.com/2024/09/ahimsa-pengertian-asal-usul-filosofi.html.
Rahman, M. H. T., Sari, D. P., Rato, D., & Setyawan, F. (2023). Pengaruh Filsafat Timur Hingga Barat Pada Perkembangan Filsafat Hukum. SEIKAT: Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Hukum, 2(3), 258–266. https://doi.org/10.55681/seikat.v2i3.556
Rambut, K. (2021). Manggaraian Expressions of Environmental Preservation: A Study on Ecolinguistics. International Journal of Linguistics, Literature and Culture, 7(2), 90–97. https://doi.org/10.21744/ijllc.v7n2.1375
Riberu Bernad, Y. (2024). Makna pepatah adat Neka Tapa Satar, Neka Poka Puar dalam terang Ensiklik Laudato Si dan implikasinya bagi masyarakat Poco Leok Kabupaten Manggarai (Skripsi). Institut Filsafat dan Teknologi Kreatif Ledalero.
Rifda Faiq, M., & Anastasha Sati Zein. (2022). Penerapan filosofi Palemahan terhadap material lobi Como Uma Ubud Resort Bali. E-Proceeding, 1(1), 113–119. https://eproceeding.itenas.ac.id/index.php/fad/article/view/1315.
Riswandi, M. R. (2024). Yin dan Yang: Arti, Perbedaan, Makna Filosofis, dan Penerapannya. Diakses dari https://www.kakakiky.id/2024/01/arti-yin-dan-yang.html
Soemargono, Sujono. (1990). Sejarah Ringkas Filsafat Cina. Yogyakarta: Liberty.
Wang, R. R. (2005). Dong Zhongshu’s Transformation of Yin-Yang Theory and Contesting of Gender Identity. Philosophy East and West, 55(2), 209–231. https://doi.org/10.1353/pew.2005.0013
Wiranata, A. A. G. (2021). Konsep Lingkungan Hidup Dalam Ajaran Hindu (Perspektif Tri Hita Karana). Satya Sastraharing, 5(1), 61–72. https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v5i1.689
Zaehner, Robert C. (1992). Kebijaksanaan dari Timur. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL FILSAFAT LEDALOGOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.